Galicia

Galicia
Bandera de Galicia Escudu de Galicia
Alministración
País España
ISO 3166-2 ES-GA
Tipu d'entidá comunidá autónoma
Capital Santiago de Compostela
Presidente de la Xunta de Galicia Alfonso Rueda
Nome oficial Galicia (gl)
Galicia (es)
Nome llocal Galicia (gl)
Galicia (es)
Llingües oficiales gallegu
castellanu
División
Xeografía
Coordenaes 42°48′N 7°54′W / 42.8°N 7.9°O / 42.8; -7.9
Superficie 29574 km²
Llenda con Principáu d'Asturies, Castiella y Lleón y Región Norte (es) Traducir
Puntu más altu Peña Trevinca (es) Traducir
Demografía
Población 2 695 645 hab. (2021)
Densidá 91,15 hab/km²
Xentiliciu gallega (femenín singular)
Representación parllamentaria
Congresu 25 escaños
Senáu 16 escaños
Más información
Estatutu d'autonomía 28 d'abril de 1981
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Dominiu d'Internet .gal
Fundación 28 abril 1981
Cambiar los datos en Wikidata

Galicia[2] (en gallegu, tamién Galiza) ye una Comunidá Autónoma con estatutu de "nacionalidá histórica" como marca la Constitución española y el so Estatutu d'Autonomía (ver Estatutu de Galicia) dientro del Reinu d'España y allugada al noroeste de la Península Ibérica. Llenda al este con Asturies y Castiella y Lleón, al oeste col Océanu Atlánticu, al norte col Mar Cantábricu) y al sur con Portugal.

Tien como llingües oficiales el gallegu, perteneciente al troncu galaico-portugués, y el castellanu, que ye oficial en tol Estáu.

A Galicia pertencen l'archipiélagu de les Islles Cíes (formáu poles islles del Faro, de Monteagudo y de San Martiño), l'archipiélagu d'Ons (formáu pola islla d'Ons y la islla d'Onza), o archipiélagu de Sálvora (formáu poles islles de Sálvora, Vionta y les Sagres), asina como otres islles como Cortegada, Arousa, les islles Sisargas o les Malveiras; les más d'elles pertenecen al Parque Nacional de les Islles Atlántiques.

Galicia tien el so aniciu cultural na cultura megalítica de la fachada atlántica europea y na cultura castrexa. Los primeros pobladores de Galicia foron los nativos oestrimnios y otros pueblos d'orixe indoeuropéu. La fusión d'estos pueblos nel noroeste peninsular dará llugar a la cultura de los castros ente'l macizu galaicu y el ríu Dueru, cultura na que dexaron la so impronta tamién los romanos.

Dimpués, Galicia será invadida por delles foleaes xermániques. Nun primer momentu los Suevos fadrán de Galicia'l primer Reinu independiente d'Europa, posteriormente esti reinu será anexonáu polos Visigodos. Galicia recibirá tamién nel trescursu de la so historia a viquingos, bretones y musulmanes. Cola llegada de los musulmanes a la Península Ibérica, dos ciudaes gallegues sedrán atacaes: Santiago de Compostela y Lugo. El repartu del antiguu reinu visigodu, que se fai ente árabes, sirios y bérberes, dá-y a estos últimos la estaya noroeste. Les condiciones climátiques incomoden a esti pueblu, procedente del Magreb, asina que deciden nun asentase. Galicia igual qu'otros territorios de la Península Ibérica tamién llegaría a tener en delles ciudaes una comunidá xudía importante, principalmente na zona de Rivadavia y Ourense. Tamién cueye destacar na cultura gallega la influyencia cultural llegada dende América Llatina, dende les Islles Britániques y dende'l centru d'Europa gracies al Camín de Santiago.

La cultura gallega, entós, ye frutu de la fusión d'elementos culturales allegaos por mui estremaos pueblos que s'afincaren en Galicia al llargo de la so historia.

Tien unos 2,8 millones d'habitantes (2002) con una distribución poblacional qu'aglomera la mayor parte de la franxa ente Ferrol y Vigo. Santiago de Compostela ye la capital con un estatutu especial, dientro de la provincia d'A Coruña.

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: gallegu, -a, -o
  2. Héctor García Gil. Academia de la Llingua Asturiana (ed.): «Delles notes d'exonimia próxima». Lletres Asturianes númb. 110.

From Wikipedia, the free encyclopedia · View on Wikipedia

Developed by Nelliwinne